Kurs
Kvalitetsledelse: Prosessbasert styringssystem
7
timer
13990 NOK.
Del på sosiale medier
Bakgrunn
Stadig flere virksomheter tar steget over til et prosessbasert styringssystem. Det har vært anbefalingen fra kvalitetsstandarden ISO 9001 i over 25 år, men kartlegging og beskrivelse av en prosess tar tid og det krever en annen kompetanse å ivareta enn det som vi kanskje er bedre kjent med, det prosedyrebaserte systemet.
Prosesser er forutsetning for å kunne levere forutsigbart og etter forventning fra kunden. Alt arbeid kan beskrives som en prosess. Å sette i gang et prosjekt for å gjøre styringssystemet til et prosessbasert system kan virke uoverstigelig og endeløst, men heldigvis er det noe vi kan gjøre for å komme i gang.
Formålet med de fleste foretak er å være levedyktig for "evig tid". En vedvarende virksomhet vil være en å stole på for de som kjøper varer og tjenester fra dem, og det vil være en stabil arbeidsplass med trygg økonomi. Å være levedyktig i mange år fremover krever fortreffelighet – «excellence» - i levering av produkter og tjenester som begeistrer kundene og som leverer det «lille ekstra» som gir lojale kunder og partnere over tid.
Produktene må være relevante, og de må være av riktig kvalitet til riktig pris og helst overstige forventningene. Opplevd kvalitet er leveranse delt på forventning. Det betyr at positiv opplevd kvalitet skjer når leveransene overstiger forventningene, samtidig som dere hele tiden jobber med kontinuerlig forbedring. Du kan ikke forbedre prosesser uten å HA prosessen beskrevet. Hvordan får du til det? Jo, ved å gå over til et prosessbasert system.
På kurset får du bl.a. kunnskap og ferdigheter om:
- Prosessbaserte styringssystem – hva er det og hvorfor er det viktig?
- Prosessbaserte Styringssystemer – hva må vi beslutte?
- Etablering av et prosessbasert system – hvordan gjør vi det?
- Implementering – hva fungerer?
Innhold
Business Excellence – hva er det og hvorfor er det viktig?
Prosesstankegangen – hva er det og hvorfor er det viktig?
Prosessbaserte Styringssystemer – eierskap og kompetanse
Etablering av et prosessbasert system
Emner er bl.a.:
- Hvordan virker «systemet»?
- Hva er arbeid og hva er en prosess?
- Verdistrømmer og prosesser
- Hva ønsker dere å oppnå med et prosessbasert system?
- Hvordan går vi frem for å designe et prosessbasert styringssystem?
- Regler eller retningslinjer?
- SIPOC – praktisk øvelse – metoden du MÅ mestre
- Trinnvis modell for å utvikle et prosessbasert system
- Organisering av prosjekt
- Prosesseierskap og kompetansestrategi
- Implementering av et styringssystem – strategi og fallgruver
- Prosessforbedring med Lean eller andre metoder
- Hva med fremtiden – digitalisering og automatisering?
Målgruppe
Kvalitetsledere, kvalitetsteam, prosesseiere, ledere og bedrifter som ønsker å gå fra prosedyrer til et prosessbasert styringssystem
Undervisningsform
Beskriv undervisningsformen som f.eks. kan være
- Foredrag
- Gruppearbeid/ workshops
- Cases
- Dilemmaspørsmål
- Erfaringsutveksling
- Kurset veksler mellom teori, praksis og caseløsning, og det er lagt stor vekt på utveksling av erfaringer mellom deltakerne og underviseren
Materiale
Du får adgang til kurspresentasjonen og annet relevant materiale gjennom JUCs online materialeportal.
Vil du vite mer?
Hvis du har spørsmål eller vil vite mer om kurset, kan du kontakte oss.
Customer support
Mobil: 37 41 85 51
Email: juc@juc.no
Kompetanseutvikling
Hos JUC finner du juridiske kurs innenfor et bredt spekter av arbeidsområder. Vi tilbyr både grunnkurs og spesialiserte kurs som kan godkjennes som obligatorisk etterutdanning.
Våre kurs undervises av ledende norske og internasjonale eksperter som gir deg innsikt i aktuelle utfordringer og muligheter innen ulike rettsområder. Du vil få konkrete verktøy som du kan anvende i ditt daglige arbeid, samt et unikt innblikk i ny lovgivning, rettspraksis og forvaltningspraksis med fokus på betydningen for ditt spesifikke arbeidsområde.