Kurs

Den vanskelige samtalen

Konflikthåndtering i praksis

timer

5995 NOK.

Bakgrunn

Som advokat eller leder må du være forberedt på å bistå personer i konflikt. Utfordringen ligger ofte i at partene er sterkt fokusert på sin egen opplevelse og lite mottakelige for informasjon eller velmente råd fra en tredjepart. De kan virke irrasjonelle, og det krever både kunnskap og ferdigheter innen konflikthåndtering for å hjelpe dem over i et løsningsorientert spor – uten selv å bli fanget i konflikten. Dette kurset vil lære deg hvordan du effektivt kan få partene med deg over i en løsningsbasert retning

Utbytte

På kurset får du bl.a.:
  • God forståelse om dynamikken i en konflikt
  • Forskningsbasert kunnskap om emosjonsbasert dialog
  • Viktige samtaleteknikker som validering, refleksjon og oppsummering
  • Økt bevissthet om forskjellen mellom å anerkjenne og å være enig
  • Bevissthet om kraften i å stille spørsmål fremfor å gi råd
  • Verktøy for å bygge opp og lede den gode samtalen

Innhold

Kurset bygger på forskningsbasert kunnskap om konflikthåndtering og gir deg effektive og konkrete verktøy som du kan bruke i fremtiden. Gjennom praktiske øvelser vil du få hjelp til å utvikle eller finpusse samtaleteknikkene dine. Vi viser også hva som ikke fungerer, slik at du kan unngå vanlige fallgruver. Etter kurset vil du ha en dypere forståelse av hvordan mennesker reagerer i konfliktsituasjoner, samt ferdigheter som lar deg håndtere vanskelige samtaler på en skånsom og effektiv måte. Dette er universelle ferdigheter som vil være nyttige for deg, enten du er advokat, leder, kollega, eller til og med på hjemmebane.

Emner er bl.a.:
  • Konflikttrappen (trinnene opp og ned)
  • Hvilken funksjon følelser har
  • Validering og invalidering
  • Effekten av gode refleksjoner og oppsummeringer
  • Kraften i å stille riktige spørsmål
  • Hvordan bygge opp den gode samtalen

Målgruppe

Kurset passer både de som har noe forhåndskunnskap om konflikthåndtering, og for de som ikke tidligere har blitt introdusert for disse emnene. Det er universelle teknikker som læres, og har nytteverdi for alle som jobber med mennesker.
  • Advokater som jobber med tvisteløsning eller forhandlinger
  • Ledere og mellomledere med personalansvar
  • Andre som jobber med forhandlinger, eller reklamasjoner

Undervisningsform

  • Interaktivt foredrag med praktiske øvelser i mindre grupper underveis
  • Demonstrasjon av teknikker som fungerer og ikke fungerer
  • Felles erfaringsutveksling

Materiale

Du får adgang til kurspresentasjonen og annet relevant materiale gjennom JUCs digitale plattform.

Vil du vite mer?

Hvis du har spørsmål eller vil vite mer, kan du kontakte oss.

Customer support
Mobil: 37 41 85 51
Email: juc@juc.no

Hold deg oppdatert

Er du fullt oppdatert på nye regler, lover og praksis - og ikke minst har du verktøyene til å håndtere dem? Velg de rettsområdene du ønsker å bli informert om, og motta juridiske nyheter som ruster deg for morgendagens oppgaver.

Kompetanseutvikling

Hos JUC finner du juridiske kurs innenfor et bredt spekter av arbeidsområder. Vi tilbyr både grunnkurs og spesialiserte kurs som kan godkjennes som obligatorisk etterutdanning.

Våre kurs undervises av ledende norske og internasjonale eksperter som gir deg innsikt i aktuelle utfordringer og muligheter innen ulike rettsområder. Du vil få konkrete verktøy som du kan anvende i ditt daglige arbeid, samt et unikt innblikk i ny lovgivning, rettspraksis og forvaltningspraksis med fokus på betydningen for ditt spesifikke arbeidsområde.